Onze ijskarren

De ijskoude Fries

De ijskoude Fries was onze eerste ijskar. We noemen hem de Fries omdat hij oorspronkelijk (50 jaar geleden) uit Friesland komt. We hebben een oude foto gevonden waarbij hij zichtbaar is toen hij werd gebruikt door ijsfabriek De IJsbeer uit Leeuwarden. De ijsbeerHet klopt ook wel met het feit dat we de kar gekocht hebben in Zwolle.

De Fries is een heel robuuste, maar ook zware, kar met een eigen koelsysteem aan boord. Daardoor kunnen we hem aan de stroom leggen en kan hij zo onbeperkt ijs op de juiste temperatuur houden. Vanwege het gewicht hebben we een electrische hulpmotor in het achterwiel laten zetten.

Met de Fries kunnen we 4 verschillende smaken ijs naast elkaar serveren. In totaal kan de kar 9 bakken van 5 liter schepijs in de koelruimte hebben.


De nostalgische Belg

Deze ijskar was de 2e die wij kochten. Van een collega in Venlo. Oorspronkelijk komt de kar uit Belgie, en ook deze is naar schatting zo'n 50 jaar oud.

De kar was in redelijk slechte staat toen we hem kochten. We hebben er o.a. een andere luifel op gezet, de lagers vervangen en de beplakking vernieuwd. Deze kar heeft geen eigen koelsysteem, maar wordt gekoeld door 2 grote metalen eutektische koelplaten. Met dit oude systeem kun je het ijs toch makkelijk 4-8 uur op temperatuur houden.

De Belg kan 4 smaken ijs naast elkaar serveren. In total kunnen we in de koelruimte 8 bakken van 5 liter ijs op temperatuur houden.


De Ijsvent

Alles voor snelheid. Deze Speedy Gonzales hebben we aangeschaft om een groter bereik te hebben als we op de bonnefooi gaan rijden. Hij is gebouwd op basis van een Cargobee brombakfiets (of bakbromfiets). De bouwer is de Ferrari van de Nederlandse ijskarwereld: Jan Rozeboom. Hij is voorzien van alle gemakken: kastjes, koplampen, verlichting, wasbakje en spoelinstallatie. Helemaal uitgerust volgens alle HACCP normen.

We hebben hem gekocht bij een collega in Haaksbergen:  ijssalon Paul Wilderink.

Met de Ijsvent kunnen we 5 smaken schepijs naast elkaar serveren. De totale opslagcapaciteit van de kar is  5 bakken van 5 liter schepijs.


Junior

De Junior is een ijskar die we zelf hebben ontworpen en gebouwd. Al onze andere karren zijn heel robuust, maar ook groot en zwaar. We wilden eens kijken of we een ijskar konden bouwen die zo klein en zo licht mogelijk was.


De Driftige IJsbeer

De Driftige Ijsbeer is onze nieuwste aanwinst. Deze keer geen fiets, maar een ijsaanhanger die je achter de auto kunt hangen. Een beetje tegen onze filosofie van milieuvriendelijk ondernemen, maar hij heeft het grote voordeel dat je er per uur veel meer ijsjes mee kunt serveren.

Een ijscoman kan onder optimale omstandigheden zo'n 250-300 bolletjes ijs per uur serveren. Bij grotere evenementen moeten we daarom vaak meerdere ijskarren inzetten. Met de IJsbeer kunnen we met 2 ijscomannen tegelijk werken, zodat we een dubbele capaciteit hebben. Bijkomend voordeel is dat we tot 8 verschillende smaken ijs naast elkaar kunnen serveren.