Ieder jaar plegen we groot onderhoud aan 1 van onze ijskarren. Dit jaar is de Belg aan de beurt. De bedoeling is om de kar zo ver mogelijk te demonteren, slechte onderdelen te vervangen en alles opnieuw te verven.
Meer informatie over de herkomst
Op het onderstel zit geen enkel plaatje of serienummer waarmee we merk en leeftijd kunnen achterhalen. Maar bij vereniging De Oude Fiets hebben ze ons onderstel vergeleken met een aantal oude catalogi die ze hebben. Het blijkt een Lely te zijn, een merk dat tot ongeveer 1970 werd gebouwd in Den Haag. Het specifieke model van onze fiets is ongewijzigd tussen ongeveer 1945 en 1969 gebouwd. In de trapas van de fiets vonden we een ingestanst nummer "42"; vaak is dat het bouwjaar.
Het onderstel
Het onderstel bleek in best goede staat te verkeren. Weinig roest. Wel de nodige deuken en gaten in de spatborden. En alle lagers liepen redelijk soepel. Alle spaken zaten nog strak. Wel een paar kleine probleempjes: een trapper zat lossig, de handrem kon je niet vastzetten en de ketting en trapper raakte de kettingkas.
Desalniettemin alles uit elkaar gehaald, behalve de grote lager die onder de bak zit. Daarna alle metaalwerk geschuurd en de grootste deuken uit de spatborden gehaald. Toen de fiets 2 keer gelakt met mat zwarte Hammerite. Bij het verven kwamen we er achter dat er in het verleden toch wel wat gesleuteld is aan de fiets. Zo is de vering 7 centimeter verlaagd. Een van de 2 voorspatborden is niet origineel. En ook het linker voorwiel is niet origineel, wat er toe leidt dat de cup van het wiel niet helemaal past bij de conus op de as. Maar de speling is acceptabel. Met 1 nieuwe trapper en nieuwe crankspies is de speling in de trapper ook opgelost.