• Home
  • Over ons
  • Nieuws
  • Tegoedbon voor een bezoek van De IJsmannetjes

Nieuws

Onderhoud is weer gestart

Onze ijskarren krijgen het in het seizoen vaak flink te verduren. Vooral de Fries en de Belg zijn al meer dan 50 jaar oud: zaak dus om ze na het seizoen eens goed te verzorgen zodat ze nog jaren mee kunnen.

De Belg

We zijn begonnen met de Belg. We hebben het dak van deze fiets indertijd zo licht mogelijk gemaakt. Maar nu het dak neer te halen is, blijken er toch allerlei spanningen op het dak te komen. Met als gevolg dat midden in het seizoen een paar onderdelen afbraken. Het is toen provisorisch gerepareerd. We zijn begonnen met het maken van een nieuw dak dat wel licht is, maar beter geconstrueerd op de bewegingen die het neerhalen met zich mee brengt. Een grotere klus dan we dachten omdat deze ijscofiets nergens helemaal recht is, terwijl we wel wilen dat het dak visueel recht staat.

De 2 kleppen aan de bovenkant zijn nog prima, maar kunnen wel een nieuw laagje verf gebruiken.

De linkertrapper zat wat los, dus hebben we de hele trapas maar eens gedemonteerd. Hij zag er nog al wat beschadigd uit op de plek waar de crankspie de crank vast zet.  Daarom maar eens advies gevraagd op het forum van vereniging De Oude Fiets. Het probleem lijkt groter dan we dachten: de trapas is flink uitgelebberd en voor dit soort oude fietsen zijn geen vervangende trapassen te krijgen. Het advies was: oplassen en weer afdraaien en -frezen tot de juiste maten.

Na nog eens goed naar de as gekeken te hebben blijkt het spelingsprobleem niet in de as te zitten, maar in de crank zelf. Wat rondgebeld naar fietsenzaken en dit soort cranksen spie) blijkt niet meer zo normaal te zijn. Maar tenslotte hebben we een zaak gevonden die wel een nieuwe set cranks kan leveren: wel een maand levertijd.

Tevens leek het alsof er in de lagers van de as veel te grote kogels zaten. Toen we die hadden vervangen door een maatje kleiner (6.35mm i.p.v. 8mm), leek alles veel beter te passen.

 

Om het onderstel wat beter te kunnen bekijken en schoonmaken, hebben we de hele bak van de fiets gehaald. Toen merkten we pas dat er flink wat speling zat op het linker voorwiel. Na alle lagers uit elkaar gehaald te hebben en weer het forum van De Oude Fiets geconsulteerd te hebben, lijkt het er op dat een van de assen van de fiets ooit vervangen is en dat daarbij een buitenkonus is gebruikt die niet precies past bij de binnenkonus. Omdat het vrijwel onmogelijk is om een passende konus te vinden, besluiten we het zo maar te laten. Per slot van rekening wordt er zelden ver mee gefietst.

Nadat we de hele bak van de ijscofiets hadden gehaald , liepen we ook daar tegen een verrassing aan: de bak zat maar aan 1 kant vast op het chassis. Het lijkt er op dat de bak ooit van een andere ijscofiets is gehaald die net wat breder was. Door extra balkjes onder de bak aan te brengen wisten we de zaak toch weer passend te maken. Op de foto hieronder zie je mij de laatste bouten vastdraaien waarmee de bak op de fiets is vastgemaakt.

 

De Fries

 Het dak van de Fries heeft dit seizoen nogal wat beschadigen opgelopen omdat we moesten wennen aan de wat nauwe ingang  van onze nieuwe aanhanger. We hebben het dak er daarom af gehaald om het eens helemaal opnieuw te verven.

Daarnaast zijn er nog wat andere kleine zaken die we aan moeten pakken:

  • een van de koelplaten hangt los
  • de bedrading onder de ijsbak is een rommeltje geworden
  • de grendel van de klep voorin werkt niet goed

Daarnaast zullen we ook nog eens goed naar de bovenklep kijken: wellicht de gasveer vervangen door 2 kleinere; nu hangt de klep altijd een beetje scheef bij opening.

 

 

 

 

 De IJsbeer

 De bovenkant van de IJsbeer is een keer flink geraakt door de bovenkant van een deur, met als gevolg verfstrepen precies op de bovenkant. Dit kunnen we eenvoudig verhelpen met een rollertje verf.
Daarnaast zijn er wat kleine dingen:
  • de achterbumper is een beetje roestig
  • het slotje van de schuiif van de vitrine werkt niet
  • de stekker waarmee de IJsbeer is aangesloten op de auto moet vernieuwd worden

 

 

 

 

 

De ijsscooter

De ijsscooter heeft relatief weinig onderhoud nodig omdat hij veel nieuwer is dan de andere ijscofietsen. We kwamen er alleen achetr dat er een constructiefout zit in de bevestiging van de 2 kastjes onder de luifel. Doordat de kastjes maar op 1 plek aan de bovenkant vast zitten hebben ze de neiging om scheef te gaan hangen (zoals je hier onder kunt zien). De oplossing is om nog een paar extra beugels te laten maken zodat de kastjes ook aan de onderkant vastgezet kunnen worden. We hebben ze besteld bij onze vaste leverancier voor dit soort specialiteiten: C&M Metaalwerken.